White House

Om 7 uur vanmorgen opgestaan. Klaarwakker. Karin ook. We werden vannacht al vroeg wakker, maar uiteindelijk hebben we het kunnen rekken tot 7 uur. Douchen en ontbijten. En daarna: op naar de National Mall. Dit is het gebied met alle memorials en musea. En memorials: daar hebben ze er zat van. Net als monumenten. The Washington Monument, het Vietnam memorialKorean MemorialLincoln MonumentMartin Luther King memorialWorld War II memorial, enz. En we hebben ze allemaal bezocht. Het is heerlijk weer, koud maar zonnig, due heerlijk om te wandelen. En na een paar kilometer komen we aan bij het Holocaust museum. Hier hebben we een uur of 3 rondgelopen. Erg indrukwekkend. Als museum een absolute aanrader. Na een kleine lunch wandelen we verder en komen we uiteindelijk bij het Witte Huis. Eigenlijk een beetje een teleurstelling, want het is zo klein 🙂

Het is overigens opvallend hoe enorm groot het hele gebied is dat is gebruikt voor alle gedenktekens, musea, parken, enz. Je kunt hier de hela dag rondlopen en dan heb je nog lang niet alles gezien.

Uiteindelijk komen we weer bij de auto en rijden we naar het Capitool. Dit is echter helaas dicht op zondag, dus na wat foto’s rijden we naar het Arlington National Cemetery. Op deze begraafplaats zijn duizenden graven van militairen. Waar je maar kijkt en hoever je ook kunt zien: overal staan de witte kruisjes van de soldaten.
Maar Arlington National Cemetery is ook de begraafplaats van John F. Kennedy. Dus hier zijn we natuurlijk ook naartoe gegaan. Hij ligt er met Jacky, zijn zoon en dochter. En het is geen groots gedoe: alleen een vlam en 4 stenen in de grond met de namen erop. Meer niet. Eigenlijk is dat het meest indrukwekkend: de eenvoud en daarmee de kracht van de graven. Verderop liggen ook nognde graven van Kennedy’s broer Robert en van Edward Kennedy.

Vlakbij is ook het Iwo Jima memorial, de beroemde beelden van de Amerikaans soldaten die de Amerikaanse vlag op een heuvel zetten.

Na alle memorials, musea, enz., rijden we naar de wijk Georgetown om wat te gaan eten. Het blijkt een erg druk en erg levendig deel van Washington te zijn: overal winkels, restaurants en massa’s mensen. Wel erg gezellig. Hier gaan we uiteindelijk bij J Paul’s eten. En na het eten wandelen we terug naar de auto. Onderweg verbazen we ons over een rij mensen. Die mensen stonden allemaal in de rij om een cupcakes winkel binnen te mogen !!! Te bizar voor woorden: een cupcake winkel waar mensen buiten voor in de rij staan.

Onderweg naar het hotel begeeft TomTom het. Dat rotapparaat krijgt geen stroom meer, waardoor hij het niet meer doet. Gelukkig heeft de huurauto een navigatiesysteem, dus er is geen paniek. Vanavond weer op tijd naar bed: morgen gaan we op weg naar Philadelphia.